3 noiembrie 2014 - Săptămâna trecută, Fundația Ecologică Green (FEG), partenerul proiectului care se ocupă de regiunea Nord-Est, a organizat la Iași masa rotundă cu tema: „Antreprenoriatul - o soluție nu chiar imposibilă pentru un tânăr la început de drum”. La eveniment au participat 28 de persoane: 6 reprezentanți ai agenților economici (L’ETAGE CAFE, BODY SHAPE, CARMEN’S NET, MAF FORCE, DIVA MODEL AGENCY), 16 tineri interesați să urmeze cursurile de dezvoltare a competențelor antreprenoriale și 6 membri ai echipei proiectului.
În prima parte a evenimentului, Irina Stanciu, coordonator tehnic al proiectului din partea FEG Iași, a făcut o scurtă prezentare a proiectului, care a avut în vedere următoarele aspecte: obiective, regiuni de implementare, parteneriate, activități și indicatori.
În continuare, antreprenorii prezenți și-au prezentat afacerile, au povestit cum au început, cum și-au pus în practică ideile și ce piedici au întâmpinat pe parcurs, făcându-le în paralel recomandări tinerilor prezenți cu privire la diferite aspecte legate de partea practică a afacerilor pe care doresc să le demareze. Discuțiile au condus, firesc, spre creionarea portretului unui întreprinzător de succes. Astfel, Vlad Ciocan, reprezentantul MAF FORCE (Pizzeria Mamma Mia) le-a împărtășit tinerilor din experiența sa de15 ani ca simplu lucrător în bucătărie și ulterior ca bucătar, a punctat importanța formării și a dezvoltării continue atât a personalului, cât și a managerului/antreprenorului, subliniind faptul că atitudinea reprezintă punctul cheie în orice domeniu de activitate. Povestea personală i-a impresionat pe tineri, care s-au putut regăsi cu ușurință în traseul unui om care a pornit ”de jos”, ajungând dupa mulți ani de muncă să-și împlinească visul, conducând una dintre cele mai performante bucătării din Iași.
Povestea Otiliei Ferenț, antrenoare de fitness-dance la BODY SHAPE și antreprenoare de succes, este un model pentru orice femeie care își propune să îmbine utilul cu plăcutul, să găsească echilibrul atât de mult râvnit între viața de familie și carieră. Plecând de la o provocare personală, ca simplă participantă la niște cursuri de dans, acum 6 ani, urmând apoi cursuri de formare în domeniu și adăugând un dram de curaj pentru deschiderea unui companii, Otilia Ferenț a pus bazele unei afaceri mici, dar de succes, adresate exclusiv femeilor. Câștigurile, a spus Otilia, nu se rezumă doar la bani, ci se traduc mai ales în încrederea și libertatea pe care le-a dobândit din momentul demarării afacerii. Ea i-a îndrumat pe tineri să-și urmeze visurile și să privească dificultățile pe care le vor întâlni nu ca pe niște probleme, ci ca pe provocări.
Următoarea experiență antreprenorială prezentată a fost cea a domnului Ionuț Gal, proprietar al unei frumoase cafenele din Iași, L’Étage Café. Fost angajat al Maf Force, cu o experiență de peste 15 ani ca barman și formator în această meserie pentru mulți tineri, Ionuț Gal reprezintă dovada că investiția în propria persoană, dorința de a-ți face propria afacere, cumulate cu experiențe de muncă atât în țară, cât și în străinătate, pot fi o cale de urmat pentru un tânăr aflat la început de drum. Din nou, istoria trăită a avut impact, pentru că Ionuț a îmbinat pragmatismul necesar în orice afacere cu emoția amintirilor din anii în care a muncit pentru a-și vedea visul realizat. Recomandările făcute tinerilor au avut în vedere atât o foarte bună planificare a activităților și a bugetului, cât și nevoia, indispensabilă pentru succes, de a-ți cunoaște foarte bine clienții, de a te gândi în permanență la ce le poți oferi în plus față de alt furnizor de servicii concurent, important fiind, în opinia lui, să știi să te reinventezi în permanență.
Andreea Oprica, proprietara Agenției de modele Diva Model Agency, a vorbit despre ce a motivat-o să-și deschidă propria afacere, punând accentul pe importanța muncii asidue, combinată cu pasiunea pentru ceea ce faci. Andreea Oprica, 24 ani, poate fi modelul multor tinere care, plecând de la experiența personală în modelling, au ocazia de a deveni femei de afaceri, îmbinând astfel pasiunea cu munca. Absolventă de liceu și apoi de școală postliceală, ulterior studentă, laureată a mai multor concursuri de frumusețe, la nivel național și internațional, Andreea a vrut să-și câștige propriii bani. Deși a făcut modelling de la 16 ani, a considerat că nu e suficient să participe la concursuri pe banii proprii și să depindă tot timpul de altcineva și a dorit să devină managerul unei agenții. Astfel, în prezent, la 2 ani de când a luat această hotărâre, Andreea Oprica organizează concursuri de frumusețe, participă la prezentari de modă cu modele contractate de ea și se declară fericită și mulțumită de alegerile făcute.
Ultima afacere prezentată de proprietara sa a fost cea a doamnei Carmen Stoica, expert în network marketing și comerț electronic, proprietară a firmei CARMEN’S NET. Povestea personală a invitatei a suscitat interesul tinerilor deoarece este povestea generică a oricarui proprietar de afacere din perioada imediat următoare lui decembrie 1989. Fără servicii de consultanță, fără capital, dar cu dorința de a pune pe picioare o afacere proprie, Carmen Stoica a încercat să-și deschidă o afacere, însă a renunțat o vreme. A urmat o perioadă de formare continuă, de cele mai multe ori singură, autoinformarea și dezvoltarea personala fiind factorii cheie ai traseului ei profesional. Apoi și-a văzut visul realizat, cu o afacere pe care o poate începe aproape oricine, cu sau fără un capital substanțial, în domeniul comerțului electronic. Carmen le-a demonstrat tinerilor că drumul spre succes trece, nu o dată, și prin faza eșecului și a dezămăgirii și se construiește prin muncă, motivație, atitudine și informare continuă. Cei prezenți au fost invitați la un seminar pe tema comerțului electronic, pe care urmează să-l organizeze la Iași în viitorul apropiat.
Irinel Drăgușanu, responsabil resurse umane la Maf Force, i-a îndemnat pe tineri să încerce mai întâi o experiență profesională ca angajat, în cazul în care nu stăpânesc foarte bine un domeniu, pentru că așa vor putea să învețe și să câștige, pregătindu-se treptat pentru momentul în care vor dori să fie ”pe picioarele lor”.
Întrebările tinerilor au vizat mai ales potențialele surse de capital inițial, dar și aspecte legate de volumul de muncă, de modul în care își pot promova serviciile sau afacerea, dar și despre ce înseamnă cu adevărat “a munci”. Tinerii au vorbit și despre ce știu să facă, despre talentele lor, despre ce au încercat să întreprindă până acum, despre piedicile pe care le-au întâlnit și motivația fiecăruia de a-și deschide o afacere.
A fost o întâlnire interesantă, captivantă și motivantă pentru ambele părți, antreprenorii fiind invitați la o nouă sesiune de discuții cu tinerii, la care vă rugăm să vă înscrieți din timp, contactând Casa Regională a Tinerilor Activi din Iași: http://www.garantiipentrutineri.ro/casa-tinerilor-activi/unde-ne-gasiti/articol/casa-regionala-a-tinerilor-activi-iasi-2.